Persoonlijke online reputatie management telt!

Veel social media experts vertellen het al een tijdje maar het wordt inmiddels stevig onderbouwd door nieuwe onderzoeken; je online activiteiten hebben een impact op je professionele reputatie!

Gisteren plaatste ik al de resultaten van een Nederlands afstudeeronderzoek naar netwerksites als screeningtool. Vandaag toon ik de resultaten van een amerikaans onderzoek onder 1200 recruiters, HR professionals en (hiring) managers, uitgevoerd in opdracht van Microsoft.

Minder dan 15% van de respondenten (consumenten) gelooft niet dat de informatie op het internet van invloed is op de kansen van het krijgen van nieuwe baan. Echter uit dit onderzoek blijkt opnieuw dat maar liefst 85% van de recruiters / HR professionals dit laat meewegen in hun beslissing. Dat cijfer komt overeen met de resultaten van het Nederlandse onderzoek hiernaar waarin de 88% van de respondenten aangaven netwerksites te gebruiken voor het screenen van sollicitanten. Men aarzelt ook niet om kandidaten af te wijzen op basis van de gevonden informatie (70% van de respondenten).

Het uitgebreide rapport Online Reputation Matters is hier te lezen:



Bron: Microsoft, December 2009

Over Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van 2 boeken over solliciteren en recruitment via LinkedIn. Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Trackbacks / Pings

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>