Persoonlijke online reputatie management telt!

Veel social media experts vertellen het al een tijdje maar het wordt inmiddels stevig onderbouwd door nieuwe onderzoeken; je online activiteiten hebben een impact op je professionele reputatie!

Gisteren plaatste ik al de resultaten van een Nederlands afstudeeronderzoek naar netwerksites als screeningtool. Vandaag toon ik de resultaten van een amerikaans onderzoek onder 1200 recruiters, HR professionals en (hiring) managers, uitgevoerd in opdracht van Microsoft.

Minder dan 15% van de respondenten (consumenten) gelooft niet dat de informatie op het internet van invloed is op de kansen van het krijgen van nieuwe baan. Echter uit dit onderzoek blijkt opnieuw dat maar liefst 85% van de recruiters / HR professionals dit laat meewegen in hun beslissing. Dat cijfer komt overeen met de resultaten van het Nederlandse onderzoek hiernaar waarin de 88% van de respondenten aangaven netwerksites te gebruiken voor het screenen van sollicitanten. Men aarzelt ook niet om kandidaten af te wijzen op basis van de gevonden informatie (70% van de respondenten).

Het uitgebreide rapport Online Reputation Matters is hier te lezen:

[slideshare id=3008075&doc=dpdonlinereputationresearchppt-100127150147-phpapp02]

Bron: Microsoft, December 2009

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Eén gedachte over “Persoonlijke online reputatie management telt!

  • Pingback:wervingsvisies » Het blog van Wervingsvisie.nl » Gedragscodes? Ga toch weg!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.