Onderzoeksresultaten: Netwerksites als screeningstool
Het doel van het onderzoek was om een beeld te geven van de rol die netwerksites spelen bij het screenen van sollicitanten door Nederlandse werkgevers. Over dit onderwerp komen steeds vaker berichten in de media naar voren, maar het was nog niet wetenschappelijk onderzocht.
Na een kwantitatief onderzoek onder 250 respondenten kan vastgesteld worden dat het merendeel van de respondenten (88%) netwerksites gebruikt voor het screenen van sollicitanten. Daarbij wordt het meest gebruik gemaakt van zakelijke netwerksites (87,2%, 218 respondenten). Ook wordt er door meer dan de helft van de respondenten (168) gebruik gemaakt van sociale netwerksites. Veel respondenten gebruiken dus zowel zakelijke als sociale netwerksites bij het screenen van sollicitanten.
Zakelijke netwerksites
Zakelijke netwerksites worden gebruikt om professionele informatie zoals informatie over kwaliteiten en (gemeenschappelijke) connecties van de sollicitant te achterhalen. Daarbij wordt door alle respondenten LinkedIn gebruikt en door 16,7% ook Plaxo en door 11,2% ook Xing.
Sociale netwerksites
Sociale netwerksites worden door de respondenten met name gebruikt om informatie over interesses (groepen waarmee associeert) en persoonlijke informatie (foto’s) over de sollicitant op te zoeken. Naar de populariteit (het aantal vrienden) van sollicitanten werd nauwelijks gekeken. Hyves wordt het meeste bekeken voor het screenen van sollicitanten(63,2%). Meer dan een derde van de respondenten bekijkt Facebook (37%). MySpace (4,8%) en Netlog (2,0%) worden door een zeer kleine groep gebruikt.
Frequentie screenen
Werkgevers blijken vooral vluchtig te screenen via netwerksites: 85% screent minder dan 15 minuten per sollicitant. De meerderheid van de respondenten (73,6%) maakt vaak tot altijd gebruik van de netwerksites in het screeningsproces. De helft van de respondenten doet dit al meer dan 2 jaar en 25,9% zelfs al langer dan 3 jaar. Dit geeft aan dat het niet nieuw is om sollicitanten te screenen via netwerksites.
Motieven om te screenen
Waarom screenen werkgevers sollicitanten via netwerksites? Dit gebeurt voornamelijk om te kijken hoe de sollicitant zich presenteert. Werkgevers gebruiken netwerksites om een eerste indruk te vormen of een beter beeld van iemand te krijgen. Tevens is het een tool om meer informatie over iemand te verkrijgen. Bijvoorbeeld als aanvulling op het cv. Een van de respondenten gaf aan:
“Met name sollicitanten voor traineeships worden altijd gecheckt via Hyves. Al te veel ‘dronken’ foto’s zijn dan niet handig”.
Er wordt gekeken naar…
Via netwerksites wordt er vooral gekeken of een sollicitant betrouwbaar overkomt (59,5%). Daarnaast wordt er gekeken of iemand enthousiast, kritisch en sympathiek is. Er wordt door respondenten het meest gelet op de competenties die direct betrekking hebben op het succesvol uit kunnen voeren van de taak. Dit wordt belangrijker geacht dan het uiterlijk van de sollicitant en de mate waarin de sollicitant aangenaam overkomt. Daarnaast blijkt dat werkgevers de kwalificaties van een sollicitant, zoals of de sollicitant deskundig en ervaren is, erg belangrijk vinden.
————————————————————————————————————
Profiel respondenten [250 personen]
Geslacht 52 % man
48 % vrouw
Leeftijd Tussen 20 en 61 jaar
Bedrijfsgrootte 44,4% werkzaam bij groot bedrijf [ > 250 personen]
26,8% werkzaam bij middelgroot bedrijf [20 t/m 249 pers.]
28,8% werkzaam bij klein bedrijf [1 t/m 19 personen]
Branche Zakelijke dienstverlening [48,4%] & ICT [12,4%]
Functie Recruitment [58,8%], Directie/ondernemer [16%], HR [11,2%]
Pingback:Persoonlijke online reputatie management telt! « Recruiting Roundtable Nederland