Verslag seminar: Is the future of recruiting social?

belgieOp 29 september werd het eerste Social Recruiting Event in België gehouden met als titel ‘Is the future of recruiting social‘. Een goed georganiseerd event met op het programma sprekers van LinkedIn, Deloitte en een panelgesprek met vertegenwoordigers van Netlog, Randstad en Trendwolves.

Een mooie line-up en dit seminar werd dan ook prima bezocht met ruim 180 deelnemers. Het eerste wat mij opviel was dat er relatief veel Corporate recruiters en Managers van (grote) uitzendbureaus aanwezig waren. In Nederland zijn deze groepen op recruitment events nog al eens ondervertegenwoordigd.

De eerste spreker was Simon Kelly, director corporate solutions Europe LinkedIn, die zijn tijd benutte om de LinkedIn oplossingen toe te lichten. Dit was een commercieel verhaal waar we inmiddels gewend aan raken van LinkedIn sprekers. Voor diegene die het verhaal nog nooit gehoord  hadden was dit niettemin een goed beknopt overzicht van de mogelijkheden. Ik volsta hier om naar een eerder artikel op dit blog te verwijzen voor de product informatie.

De tweede spreker was Erik Van den Branden, Director of HR Shared Services Deloitte Belgium, die de balans opmaakte van twee jaar ervaring met social media op rekruteringsvlak. In deze presentatie besprak hij de drie pilaren van een succesvolle social media strategie;

1)      Sourcing

Miljoenen profielen, met veel extra informatie, die goed zijn te vinden via de belangrijkste platformen op dit moment; LinkedIn en Google. In de (nabije) toekomst verwacht hij dat Twitter en Facebook ook in belang zullen toenemen.

2)      Community building

Ofwel de dialoog aangaan met kandidaten via platformen zoals Facebook en LinkedIn met in de toekomst een grotere rol voor Twitter en Netlog. De eigen medewerkers spelen hier een grote rol in.

3)      Employer branding

Versterk je werkgeversmerk via platformen zoals YouTube, Blogger, Flickr en ook Twitter.

Erik wist het publiek te boeien door de ontwikkelingen en trends te schetsen op het gebied van social media en deze toe te lichten met sterke voorbeelden van Deloitte zelf. Een prima casus waarmee Deloitte bewijst voorop te lopen op dit gebied.

Deloitte Social Media Recruitment 2009

Laatste item op de agenda was een panelgesprek onder leiding van Karl Idigne met de deelnemers:

  • Jeroen Fossaert : HR-director Netlog.com
  • Dirk Stael : e-communication manager Randstad Belgium
  • Maarten Leyts : managing director Trendwolves

Jeroen van Netlog, een online sociaal netwerk met 54 miljoen profielen en oorsprong in België, en Maarten van Trendwolves wisten veel te vertellen over het social media gebruik door jongeren. Deze twee ervaren social media evangelisten waren het dan ook roerend met elkaar eens dat social media dermate geïntegreerd is in de leefwijze van jongeren dat bedrijven dat niet kunnen negeren.

Ik was benieuwd naar de inbreng van Randstad, de laatste grootgebruiker van de faxmachine, in dit panelgesprek. Ik hoopte op een duidelijke visie en praktijkverhalen van Randstad maar dat viel tegen (understatement). Randstad is nog niet veel verder dan zichzelf vragen stellen als; wat kunnen we als organisatie met Social Media, hoe kunnen we dit structureel voor de werving inzetten, welke platformen moeten we kiezen, welk beleid moet hiervoor komen, etc.

Vragen waar men nog geen enkel antwoord op lijkt te hebben gevonden. Niet vreemd als je social media lijkt te benaderen vanuit een ICT perspectief alsof het een nieuwe technologische tool is die nog uitgerold moet worden en waarover de top van het bedrijf moet beslissen. Het effect hiervan op bezoekers van het seminar, die ik na afloop heb gesproken, was wellicht dat het seminar daardoor meer vragen opriep dan antwoorden gaf.

Foto’s van dit seminar en een binnenkort te bestellen witboek, waarvan de inhoud voor een deel zal gebaseerd zijn op het seminar, zijn te vinden op de website van HRMinfo.net

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.