Social Media beleid: zin of onzin?

Social media beleidVolgens IntermediairPW.nl krijgen ambtenaren binnenkort een Twitter richtlijn.  Er is al vaker over dit onderwerp geschreven en ik vraag me af of er inmiddels meer Nederlandse organisaties zijn die speciaal beleid hebben geschreven over hoe om te gaan met online sociale media zoals Twitter, Hyves of bloggen.

Mijn eerste reactie is, hebben bedrijven dit nodig? Wat voegt dit toe aan bestaand telefoon beleid, email beleid, media beleid, PR beleid, internet beleid, IT beleid, HR beleid, kleding beleid, etcetera?

Grote beursgenoteerde organisaties die ik over social media beleid heb gesproken verwijzen ook vrijwel altijd naar bestaande ‘business conduct guidelines’. Internationale voorbeelden zijn er wel, zoals IBM die sinds 2005 Social Computing Guidelines heeft opgesteld. Ook Intel is een voorloper op dit gebied. Voor de liefhebbers, hier vind je een lijst met verwijzingen naar 40 sociale media richtlijnen. Ken je Nederlandse voorbeelden laat het dan even weten.

Een korte samenvatting van IBM Social Computing Guidelines:

  • IBM’ers zijn persoonlijk verantwoordelijk voor wat zij publiceren. Maar let op: bescherm je privacy
  • Als je discussieert over IBM of gerelateerde onderwerpen maak jezelf kenbaar als IBM’er. Maak tegelijkertijd duidelijk dat je niet namens IBM spreekt.
  • Gebruik een disclaimer als je werkgerelateerde berichten verspreid.
  • Respecteer copyright, vertrouwelijkheid en eigendomsrecht van informatie.
  • Gebruik geen namen van cliënten, partners of leveranciers zonder toestemming vooraf.
  • Respecteer je publiek, blijf beleefd en houd rekening met gevoelige onderwerpen zoals religie of politiek.
  • Reageer als eerste op je eigen fouten. Corrigeer dit en wees eerlijk.
  • Don’t forget your day job!

Volgens de RVD komt er ook geen compleet nieuwe regelgeving. De Twitter-richtlijn is een “duidelijk overzicht”  van bestaande regels. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. De aanleiding voor deze Twitter-richtlijn ken ik niet, wellicht is het pro-actief beleid, maar dit zal vast alles te maken met de soms zeer gevoelige informatie waar ambtenaren mee te maken hebben.

Ik ben benieuwd naar de mening van de lezers van dit blog. Is Social Media beleid zin of onzin?

Over Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, en een onafhankelijk recruitment expert, trainer en auteur. Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *