LinkedIn als wervingskanaal meetbaar?

Een veelgestelde vraag over LinkedIn is de effectiviteit hiervan als wervingskanaal. En dat is een erg lastige vraag om te beantwoorden. Lastiger dan je op het eerste moment zult denken. Er is ook nog nauwelijks harde data beschikbaar. Het AGO is pas begin 2009 (!) LinkedIn als wervingskanaal gaan meten en de eerste resultaten lijken nog weinig/niet representatief met n=99.

Logisch wellicht ook. Want stel je hebt als banenzoeker een ex-collega via LinkedIn een berichtje gestuurd dat je open staat voor een nieuwe baan. Deze ex-collega adviseert je om een open sollicitatie te doen, met vermelding van zijn/haar naam t.b.v. een intern referral programma, via de carrièresite van het bedrijf. Via welk wervingskanaal is deze persoon binnengehaald? Of belangrijker, wat gaat deze banenzoeker invullen bij onderzoeken? Bekenden/netwerk, Open Sollicitatie, Bedrijvensite, Anders of Online Netwerk?

Bedrijven die ik heb gesproken hebben ook vrijwel zonder uitzondering moeite om de effectiviteit van LinkedIn te beantwoorden. Er zijn inmiddels genoeg anekdotes en casussen met succesverhalen maar LinkedIn meetbaar of aantoonbaar als effectief wervingskanaal is echt een ander verhaal. Natuurlijk wordt deze vraag eenvoudiger te beantwoorden als je het als recruitment afdeling alleen inzet als direct wervingskanaal d.w.z. adverteren met jobs of direct search. Maar de kracht van LinkedIn zit juist in het informele sociale netwerk wat je hiermee kunt activeren.

In een zaal vol recruiters durft niemand meer zijn hand op te steken als er gevraagd wordt wie er GEEN LinkedIn profiel. Alleen al om deze reden zouden Sociale netwerk sites, zoals LinkedIn, een integraal onderdeel moeten zijn bij het vinden of scoren van een baan. Banenzoekers, met name 45-plussers, adviseer ik altijd om vooral op zoek te gaan naar personen, niet naar vacatures. Dat kunnen personen zijn met een sterk netwerk en daardoor op de hoogte zijn van ‘verborgen’ vacatures. Of personen die relevant kunnen zijn voor je carrière als experts, beslissers of coaches.

Mijn conclusie is dan ook dat LinkedIn als direct wervingskanaal weliswaar meetbaar is maar dat dit slechts het topje van de ijsberg is. Onderzoeken op dit gebied zal ik met de nodige scepsis bekijken.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

8 gedachten over “LinkedIn als wervingskanaal meetbaar?

  • 09/07/2009 om 18:41
    Permalink

    Even een misverstand uit de wereld helpen. Alle mediatitels in het AGO zijn gebaseerd op open antwoorden. Het AGO meet LinkedIn.com dus al vanaf het eerste moment dat een respondent LinkedIn.com spontaan genoemd heeft. Voor de liefhebbers zoek ik graag eens op wanneer dat geweest is.

  • 09/07/2009 om 18:49
    Permalink

    Helemaal mee eens. Je kunt de doelgroepen op linkedin vrij nauwkeurig in kaart brengen, maar conversie / resultaat meting is zo versnipperd dat dit niet exact te meten is. Maar dat geldt voor alle kanalen. Het percentage werkzoekenden dat je vacature op een jobboard leest en via andere wegen reageert is ook niet volledig te meten. De kanalen onderling kun je goed vergelijken met de wetenschap dat een sociaal netwerk meer niet herleidbare traffic oplevert dan bijvoorbeeld een google adwords campagne.

  • 09/07/2009 om 18:51
    Permalink

    Ok, dus als ik het goed begrijp staat LinkedIn onder het kopje “Anders” in het laatste AGO rapport?

    Zijn jullie wel van plan om te gaan rapporteren op een aparte categorie Online Sociale Netwerken?

    En ik ben benieuwd wanneer LinkedIn de eerste keer werd genoemd!

  • 09/07/2009 om 19:05
    Permalink

    Dat zijn we zeer zeker van plan. Online maken we inmiddels onderscheid tussen jobboards, recruitmentsites, search engines, job agents, social networks en nichesites.

    Ik ga voor je opzoeken wanneer LinkedIn.com voor het eerst genoemd is in AGO. Wil je nog een gokje doen?

  • 10/07/2009 om 14:17
    Permalink

    Hoi Jacco,

    LinkedIn.com werd als orientatiemedium voor het eerst genoemd op:

    14 januari 2005

    En wel door een WO-geschoolde Corporate Information Manager uit Maastricht.

    Groeten,

    Hans

  • 10/07/2009 om 15:29
    Permalink

    Interessant feitje!

    Ik bedoelde overigens de eerste keer dat LinkedIn als effectief wervingskanaal werd genoemd. Is dat te achterhalen?

  • Pingback:Netwerken en Social media te weinig gebruikt om in beeld te komen bij bedrijven | Recruiting Roundtable Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.