De populairste Online Sociale Netwerken in de wereld

Benieuwd wat het populairste online sociale netwerk is in een bepaalde regio of land om effectief te werven? Of heb je voldoende aan een lidmaatschap bij een groot wereldwijd sociaal netwerk? Diverse bronnen hebben de belangrijkste sociale websites per regio en land gepubliceerd op basis van zoekmachinegegevens en openbare gegevens. Zie Wikipedia lijst, Le Monde artikel, World Map en hieronder:

1) MySpace
Wereldwijd de nummer 6 best bezochte website (4.5 miljard views per dag!) met 175 miljoen actieve profielen. Tegenwoordig heeft MySpace ook ruim 20 speciale landensites waaronder MySpace Nederland. 85% van de bezoekers is ouder dan 18 jaar. Actief sinds januari 2004 als sociale netwerksite hoewel de voorganger dateert van 1998.

2) Facebook
60 miljoen actieve gebruikers met meer dan 55.000 regio, werkgerelateerde, en alumni groepen. Gemiddeld besteden de gebruikers 20 minuten per dag hieraan. Het grootste land op Facebook is US gevolgd door Canada, UK, Australië, Turkije, Zweden, Noorwegen, Zuid-Afrika, Frankrijk en Hong Kong.

3) Hi5
Gelanceerd in 2003 met circa 70 miljoen profielen in 250 landen. Voornamelijk poulair in Portugal en onder Latijns Amerikaanse en Aziatische tieners.

4) Orkut
Opgericht in 2004 door Google en groot in Brazilië (55% van al het verkeer komt hiervandaan) en India (16%). Er zijn circa 67 miljoen gebruikers actief met het volgende profiel:

5) Friendster
Met 60 miljoen profielen (waarvan 30 miljoen actief) in 70 landen is het de leidende sociale netwerk in Azië. Populairste landen zijn Filippijnen, Indonesië, Maleisië, USA, Singapore, Canada en India. Friendster verdient de eer van het eerste populaire sociale netwerk op internet te zijn met alle basis functionaliteit die we nu verwachten bij dit soort websites. Het heeft nog steeds een uitstekende naamsbekendheid (top 3 wereldwijd), is meertalig en 55% van de bezoekers is vrouw.

Noemenswaardig zijn ook de leidende sociale netwerksites in diverse landen:

  • Cyworld (Zuid-Korea),
  • Live Journal (Rusland),
  • Mixi (Japan),
  • Nasza-klasa.pl (Polen),
  • iWiW (Hongarije)
  • Bebo (UK, Ierland, Nieuw-Zeeland),
  • Skyblog (Frankrijk),
  • StudiVz (Duitsland), en natuurlijk
  • Hyves (Nederland)

Werf je voornamelijk in een van de bovenstaande landen dan kun je deze websites niet negeren. En vergeet ook niet de specifieke sociale websites te overwegen als je doelgroep georganiseerd is rond gemeenschappelijk interesses of kenmerken.

© 2008 Jacco Valkenburg / Recruit2

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is oprichter van Recruit2 en Recruiting Roundtable, een onafhankelijk recruitment expert, trainer, en tevens auteur van meerdere boeken over recruitment (30.000 exemplaren verkocht). Sinds 1996 staat hij internationale organisaties bij in het verbeteren of uit handen nemen van het werving- en selectieproces.

Jacco Valkenburg has 626 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.